Rondje Marokko 6 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Cor en Marnee Maarseveen en spoelstra - WaarBenJij.nu Rondje Marokko 6 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Cor en Marnee Maarseveen en spoelstra - WaarBenJij.nu

Rondje Marokko 6

Door: Marnee Spoelstra

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marnee

05 April 2014 | Marokko, Essaouira

3 april vervolg
We bleken niet al te ver van de stad te staan, dus lopend naar het beroemde plein gelopen. Al blijven we ons verbazen over al dat verkeer hier, Amsterdam is er niks bij. Alles rijd langs elkaar al toeterend, heel veel bromfietsen scheuren daar tussendoor, en ook heel veel koetsjes met twee paardjes ervoor. Je kijk je ogen uit, maar na een kleine twintig minuten en onderweg zien we een onmens grote moskee (ons aanknopingspunt zodat we de weg terug kunnen vinden) en dan zijn we op het Djemaa el-Fna plein, het kloppend hart van de Medina waar van alles gebeurd o.a. non-stop voorstellingen waar waarzeggers de toekomst voorspellen, slangenbezweerders met muziek cobra’s laten dansen, verhalenvertellers met groepen luisteraars die veelal erom moeten lachen, helaas kunnen we ze niet verstaan maar het zal erg leuk zijn. Verder is het plein een grote wirwar van stalletjes waar je kan eten volgens lokale tradities, maar van avond eten we binnen de Medina. Ik neem een soort pannenkoek erg lekker, Cor dacht dat ie een kipfiletje had, dat klopte ook wel, maar er zaten toch nog allerlei botjes aan, en doordat het donker (beetje aangebrand) was, zag hij het niet en begon gelijk alweer te mopperen toen hij met het eerste hapje zijn mond vol botjes had…
Daarna slingeren we ons door allerlei kleine straatjes, tot we de drukte wel een beetje zat waren, en liepen we weer rustig terug. Inmiddels waren er nog wat campers bij gekomen, maar iedereen zat binnen denk dat iedereen wel een beetje zat is van al deze drukte/herrie, ons plekje is op een paar blaffende honden na, aardig rustig. Na weken rustig platteland en hooggebergte was dit toch wel even schrikken.

4 April.
Vandaag gaan we opnieuw naar de binnenstad, maar besluiten om een taxi te nemen die ons gelijk naar Koutoubia Moskee brengt. Dit zou een aanrader zijn aldus lonely planet, alleen hadden ze er niet bij verteld dat je als niet-moslim daar absoluut niet naar binnen mag, zelfs voor de deur staan was not done en werden we weg gestuurd. Nou bedankt, maar niet getreurd om de hoek had je Ali ben Youssef Medersa, daar bestudeerden ooit 900 studenten de koran, maar nu is het leeg en mag je wel daar gewoon rondlopen, veel hadden deze jongens niet, ze sliepen samen in hele kleine ruimtes, maar de muren en binnenplaats waren heel mooi betegeld met mozaïek in allerlei mooie patronen. Maar verder waren ze daar natuurlijk alleen om de koran te leren, luxe was niet nodig. En als of dit nog niet genoeg was, zijn we op een gegeven ogenblik in een koetsje gestapt, om dwars door de stad naar 2 paleizen (met harem) te gaan. Ja, normaal zouden we nooit in zo’n koetsje stappen, maar ja soms moet je gekke dingen doen tijdens je vakantie. Ongelofelijk hoe die paardjes door en langs, dit verkeer gaan.
In een van dei paleizen Bou Ahmed met zijn vier vrouwen en 24 bijside’s ja deze man had het goed voor elkaar, daarnaast had hij zijn huis prachtig aangekleed met prachtige geschilderde plafons, geweven zijde panelen, en glas en lood ramen met binnenin een mooie aangelegde tuin, zeker de moeite waard om dit te bezichtigen. Wat een geld moet die vent toen gehad hebben om dit allemaal te kunnen betalen. En tot slot zijn we nog even de jodenbuurt (Mellah) in gelopen, waar we tot slot een synagoge hebben bezocht. Het was dus een hele informatieve dag, met mooie en minder mooie dingen die we te zien hebben gekregen. Na al deze culturele stof zijn we beland bij een kruidenwinkeltje, daar werd ons volop verteld wat kruiden allemaal voor je kan betekenen en waarvoor je ze allemaal kan gebruiken, uiteindelijk het winkeltje verlaten met alleen maar saffraan, al hoopte de verkoper ons van alles en nog wat aan te smeren maar leuk was het wel. We ruiken er nu nog naar.
Zo langzamerhand zijn we tegen een uur of 4 richting de camper gelopen, om even weer wat bij te tanken, om vanavond alsnog weer naar het plein te gaan om daar een lokaal hapje te gaan eten.
Na even gerust te hebben, alweer lopend naar de stad. Daar eerst weer door de medina gelopen waar ik een mooie leren tas heb gekocht, na uiteraard lang wikken en wegen, soebatten en afdingen.
Op het plein was het weer een gekkehuis, nog drukker want het was vrijdag. De eerste 20 kramen voorbij gelopen zijn we maar ergens gaan zitten. Cor bestelde verschillende visjes, en ik verschillende gegrilde stokjes met vlees. Gelukkig smaakte het goed, want bij veel dingen gebruiken ze notenmuskaat iets waar ik van gruwel.
Op het plein daarna naar verschillende voorstellingen bekeken, en zo langzamerhand teruggelopen. Zoveel als we vandaag gelopen hebben we de afgelopen 3 weken niet gedaan, we waren dan ook gesloopt.

5 April.
Vannacht dan ook als een blok geslapen, toch wel vroeg wakker maar dan kunnen we ook bijtijds weer op pad. Nu gaan we richting Essaouira, dat is richting de west kust. Onderweg bij een grote supermarkt eerst weer volop ingeslagen, verder de camper laten wassen (al dat Sahara zand eraf laten spuiten) en uiteindelijk besloten om naar een camping te gaan, om lekker ons zelf en kleding te wassen. De weg hierna toe was een hele verademing, geen rare bochten, of bergen maar gewoon veelal een 4 baan weg waar je zowaar 100km kon rijden, zonder gekke dingen als verrotte bruggetjes, gaten in de weg, kudden geiten of schapen, overhangende bomen/rotsen. Cor had de grootste lol want hij kon tijdens de rit lekker What’s Uppen met jan-en-alleman. De omgeving is ook alweer heel anders, veel groener met mooie aangelegde akkers, of olijfbomen netjes op een rijtje. Ook wonen hier vast heel rijke mensen want je ziet overal (waarschijnlijk) mooie villa’s in de velden staan. Het voelt of we van de middeleeuwen naar de 19de eeuw doorrijden. Op weg naar de camping waar we heen wilden, komen we een andere camping tegen, Cor duikt even snel in de boeken en zegt dat we hier ook naar toe kunnen, want deze camping heeft ook alle luxe van een wasmachine, elektriciteit en warme douche’s. Het blijkt te kloppen, een mooie rustige camping met alle luxe. Wagen neerzetten, wasje gedaan, stoeltjes uitgezet en genieten. Tot het volgende verslag en bedankt voor jullie reacties.

• 06 April 2014 - 10:29

Peter Heerlien:

Hoi Luitjes, Het klinkt allemaal weer geweldig en wat fijn dat jullie het zo naar de zin hebben geniet er van met name van de zon want hier is ie weer effe pleiten, veel reisplezier nog doei doei groetjes uit Tiel

• 06 April 2014 - 17:26

Sjaak:

He fijne mensen!
    Erg leuk weer, ga toch eens een boek schrijven Marnee! Je hebt er talent voor.
    Groetjes, Sjaak

• 06 April 2014 - 20:02

Khalid Zekri :

Hoi Cor en Marnee, leuk om de verslagen te lezen, jullie maken heel wat mee. Ik ga 5 mei pas op vakantie, dus waarschijnlijk zullen we elkaar daar niet zien, jammer. Fijne reis verder, geniet ervan. Rij voorzichtig! Beslama, Khalid

• 07 April 2014 - 18:02

Cora:

Hallo Marnee en Cor..

Wat bijzonder dat paleis mocht kijken ziet er prachtig uit.

Groetkes Rene en Cora