Rondje Marokko 2 - Reisverslag uit Azrou, Marokko van Cor en Marnee Maarseveen en spoelstra - WaarBenJij.nu Rondje Marokko 2 - Reisverslag uit Azrou, Marokko van Cor en Marnee Maarseveen en spoelstra - WaarBenJij.nu

Rondje Marokko 2

Door: Marnee

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marnee

23 Maart 2014 | Marokko, Azrou

20 Maart.
We blijven op de luxe camping nog een dagje staan, eigenlijk met de bedoeling om wat kleding te gaan wassen, maar het weer zit even niet mee. Het is bewolkt en zelf een beetje koud. Nou dan word het maar een dagje luieren, boekje lezen en maar wat tv gekeken. De verbinding met internet is niet best, weinig tot geen bereik. Jammer nu konden we eens lekker gaan skypen, maar helaas zitten we te veel in een dal en misschien teveel bewolking?.

21 Maart.
We rijden vandaag naar Fes, en gaan daar letterlijk midden op een groot plein staan, er staan nog meer campers allemaal Fransen maar we passen er wel bij. Al snel komt een Marokkaanse man vragen of hij onze gids mag zijn zodat we niet gaan verdwalen in de Medina, en hij wil ons mee nemen naar de bijzonderheden van Fes om dit met ons te delen. De kosten voor zijn begeleiding zijn zo’n 8 Euro. We besluiten om het te gaan doen, ook omdat we weinig zin hebben om met een boekje in ons hand door de stad te gaan slenteren. Na de koffie vertrekken we de medina in, mijn god wat is er veel te zien. Mensen, koopwaar, dieren levend en dood je kan zo gek niet bedenken of het je kan het er kopen. Je komt werkelijk ogen te kort. Dwars door alle straatjes komen we aan bij een leerwinkel, we worden mee naar boven genomen krijgen mint bladeren in onze handen geduwd en dan op het dak terras zien we hoe mannen tot aan hun middel in de verf baden staan, om het leer te verven. Hele bergen huiden liggen op elkaar gestapeld, het ziet er erg indrukwekkend uit. De lucht is niet te harden, een stank van heb ik jouw daar. Amoniak o.a. om de huisen zachter te maken. Gelukkig kunnen we af en toe even snuiven aan onze gekregen blaadjes. Daarna gingen we naar de winkel, of we wat wilden kopen uiteraard. Jassen, tassen, slofjes enz. maar daar hadden we geen belangstelling voor, dus zonder dat ze opdringerig werden hebben we de winkel weer verlaten. Op naar een weverij, waar ze prachtige sjaals maakte van allerlei draden, ik heb er voor mij zelf een kasmier sjaal gekocht. Daarna naar een zilversmid, ook hij maakte prachtige dingen maar de prijs was te hoog. Dus geen zilver gekocht. Daarna nog naar een tapijtenweverij, die ook prachtige tapijten maakte en het ons volop liet zien, maar ook hier na veel gezien te hebben de winkel verlaten. Tuurlijk weet je dat onze gids een vriendje is van deze winkels, en als wij daar iets zouden kopen dat hij dan waarschijnlijk ook wel provisie er over zal krijgen, maar nergens werd het ons te veel op gedwongen. En bij geen koop was het ook goed. Ook waren de meeste winkels onder toezicht van de overheid omdat ze de cultuur en kennis van de Berbers vertegenwoordigden. Zoals bij dat leer en die kleden. Je kan het op straat misschien goedkoper kopen, maar dan staat er nog net niet “made in China”op. Verder vertelde onze gids ook veel over de aparte gebouwen, liet ons zien hoe sommige steegjes op in storten stonden, en dat deze dan weer gestut werden door prachtige balken (betaald door Unesco). Al met al hebben we aardig wat te zien gekregen van de Medina van Fes, na 5 uur hielden wij het voor gezien, en hebben we een taxi genomen naar onze camper. Daar languit even alles op ons laten in werken. Veel rust kregen we echter niet, omdat het vrijdag was en de gebedsdag is, zijn veel mensen vrij. Deze kwamen met hele families naar het plein, waar ineens van alles te doen was. Cor werd tot zijn trots 2x herkend als die bekende voetballer van Bayern Munchen. Er was zelfs een man die wel met Jan Wouters op de foto wilde. Cor vond het sneu om die man teleur te stellen…. Muziek werd er volop gemaakt, eet- en gokkraampjes werden er neergezet,het werd heel gezellig. En ook nu werden we helemaal niet gek aan gekeken, of lastig gevallen. We zijn zelfs later op de avond nog alleen de medina nog even in gelopen, de winkeltjes blijven waarschijnlijk nog heel lang open. Na deze indrukwekkende dag vanavond verder languit voor de tv gelegen.

22 Maart.
De herrie op het plein werd pas laat in de avond/nacht stil, maar ondanks dat heerlijk geslapen, we waren dan ook doodop. Eerst vanmorgen Kees (mijn vader) opgebeld om te vragen hoe het met hem gaat, nog steeds niet echt goed maar vind het niet nodig om maandag naar de dokter te gaan, hier wel op aangedwongen en met Nina’s hulp die bij hem was gaat maandag toch de dokter bij hem langs laten komen. Afwachten wat die te zeggen heeft, het blijf toch een oude man. Daarna alles weer ingepakt en op weg gegaan, richting Mèknes. Ook een zeer grote stad, met ook weer een medina. Maar deze hebben we maar links van ons laten liggen, en maar gewoon door de stad wat gelopen en wat bijzondere gebouwen bekeken. Wel op de fruitmarkt overheerlijke grote aardbeien gekocht, en wat sinaasappelen. En Cor een overheerlijk broodje met rode worstjes er tussen. Daarna zijn we weer op weg gegaan, dwars weer door de bergen (het midden Atlas gebergte) het bijzondere was wel dat je hier door bossen gaat rijden (dennenbomen en ceder)en het landschap er erg groen is, richting Azrou, waar we naar een camping gaan. Deze camping is vrij klein, midden in een boomgaard waarvan de bomen in bloei staan. Heel idyllisch en erg stil op de kraaiende haan na. Deze camping was ons aanbevolen door andere Nederlanders, en ze hadden ons ook verteld dat je er heerlijke forel kon krijgen. Dus bij aankomst er ook maar naar gevraagd, het was geen probleem hoe laat we het dan wilde hebben? Nou goed twee uur later, komt iemand bij de camper aan kloppen met een dienblad vol. Blijkt er een hele maaltijd voor twee personen op te staan, met daarbij ook twee heerlijk forellen. Jeetje wat een luxe, en trouwens ook overheerlijk het was echt smullen geblazen.

23 Maart.
Hier was het vannacht doodstil maar wel koud. Ja dat heb je zo in de bergen, maar vandaag is het prachtig weer, de zon schijnt volop dus maken we daar maar gebruik van om maar eens te gaan wassen (met ons kleine wasmachientje) en werkelijk dat ding is te gek. Vanmiddag lekker eens onderuit gezakt gelegen in de heerlijke zon. Het leven is zo slecht nog niet.

• 24 Maart 2014 - 00:17

Jos:

Lieve mensen,

Blij dat t jullie goed vergaat, sorry voor late reactie, mn leven staat stil op t moment.....hoop dat ik de verslagen toch kan blijven volgen op nieuw e-mai adres...
    T gaat jullie goed... Liefs Jos

• 24 Maart 2014 - 07:32

Sjaak:

He allebei,
    Je schrijft leuk Marnee!
    Hahaha Cor alias Jantje Wouters? Nou, ik snap ze wel, lijkt er inderdaad wel op. Ik zou niks zeggen en gewoon lekker op de foto gaan als die beroemde voetballer!
    Groetjes, Sjaak

• 24 Maart 2014 - 20:43

Peter&nel:

weer een heel stuk tekst dat je daar nog tijd voor hebt met al die bezigheden.
    Noortje heeft sip mee zitten lezen en vindt het jammer dat ze er niet bij is.

• 25 Maart 2014 - 09:16

Trees:

Hoi Fam inmarokko
    Zag het verhaaltje nu pas want het stond
    In spam .
    Het lijkt wel of jullie al maanden van huis zijn
    Zoveel hebben jullie al gedaan ben een klein
    Beetje jaloers ( nee hoor grapje) heerlijk
    Dat jullie zo genieten .
    Verder is hier alles het zelfde dus weet ik er
    Niet zoveel over te vertellen .
    Lieve groetjes van ons en genietse

• 25 Maart 2014 - 12:11

Jullie Geweldige Dochter :P :

Hey ouders,
    Ondanks alle verhalen via skype, bellen, smsen en watsappe is het ook leuk om de foto's erbij te zien en er over te lezen!
    Zoals jullie weten gaat het hier ze gangetje! :)
    Nou op naar de vele verhalen en de volgende foto's!

Dag ouwe voetballer!!
    en
    Dag ouwe wasdame!!

Hele DIKKE zoen!
    GENIET ZE!!

• 27 Maart 2014 - 14:01

Onno Spoelstra:

Lief zusje en zwagert, mooi om te lezen dat jullie vele mooie dingen mee maken/zien en daar natuurlijk van genieten, mooi verhaal. Hier alles weer rustig na de nucleaire top,

alle versperringen zijn weer weg en de hotemetoten zijn weer verdwenen, wel net zo rustig en toegankelijker, al hebben we er weinig last van gehad. Deze week vrij genomen om al het gedoe van afgesloten wegen niet mee te hoeven maken, al waren de hoofdwegen woensdag morgen om 5 uur in de ochtend al weer vrijgegeven. Maakt mij niet uit, het is hier lekker voorjaarsweer met zonnetje, lekker weer om met Daan het strand op te gaan, leert steeds beter dat hij in de buurt van ons moet blijven, kost hem nog wel enige moeite. Gister Nina aan de telefoon gehad over Kees, had de verzorging ingeschakeld om een afspraak met de huisarts te maken, had echter nog niets gehoord en was benieuwd of ik al iets had gehoord, nee dus, zij zou bellen en mij laten weten of er iets uit is gekomen. Gisteravond heeft Chris hem gebeld, voelde zich nog steeds slapjes en zag de zin van de huisarts niet echt in. het blijft een man die altijd vindt dat je niet te vaak naar een arts moet gaan omdat het toch niets opleverd, ga hier niet meer op in. moeizaam, ga deze week niet naar hem toe, zal hem van de week nog wel bellen, verwacht niet dat er veel zal veranderen in zijn situatie. Nou familie blijf genieten doen wij ook en wachten vol spanning jullie volgende verhaal af, lieve groet Onno/Chris.

• 03 April 2014 - 18:44

Cora:

Wat en leuk verhaal,ja ik blijf zegen dat Cor tegen bollie dat je wat weg heeft van wouters.

Groetekes Rene en Cora