Rondje Marokko 3 - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Cor en Marnee Maarseveen en spoelstra - WaarBenJij.nu Rondje Marokko 3 - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Cor en Marnee Maarseveen en spoelstra - WaarBenJij.nu

Rondje Marokko 3

Door: Marnee Spoelstra

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marnee

28 Maart 2014 | Marokko, Merzouga

24 Maart.
Vanmorgen werden we letterlijk wakker geklepperd door de groep ooievaars die net om de hoek van onze camper 6 nesten aan het bouwen zijn. Wat een kabaal kunnen die beesten met elkaar maken. Maar wel mooi omdat van heel dicht bij zo mee te maken, af en toe vliegen ze vlak langs ons heen met takjes in hun bekken. In de middag worden ze pas weer stil. Maar goed we waren er dus eens vroeg uit, dan maar ontbijten en dan met de “grote taxi”naar de stad Azrou zien te komen. Dus gaan we langs de weg staan, in afwachting van zo’n taxi maar ja hoe zien die er uit? Dan zeg ik dat we net zo goed kunnen gaan liften, dus steek ik mijn hand op en warempel de tweede auto stopt voor ons. Het is een luxe auto, met daarin een jonge Marokkaan samen met zijn oude moeder en hij wil ons wel naar het dorp brengen. Hij probeert met ons in Frans een heel gesprek te voeren, maar ja ons Frans is echt hopeloos, dus blijf het na een tijdje maar stil, jammer.
Hij zet ons netjes in het centrum af, midden op een heel mooi schoon plein met daarom heen allemaal leuke kleine terrasjes. We nemen een lekkere zwarte koffie, en blijven ons verbazen over hoe schoon het er is.
Dan willen we nog even het oude centrum bekijken, maar waarschijnlijk gaan ze hier op maandagmorgen niet zo heel vroeg open want vele winkeltjes zijn nog dicht. Dan maar een taxi zien te zoeken die ons terug gaat brengen naar de camping. Op nieuw krijgen we te horen dat we een grand taxi moeten nemen, en dan moeten we even daarop wachten. Dan komt er een hele oude Mercedes aanrijden die ons duidelijk maakt dat we daar in moeten gaan zitten. Ja en dan komt het leuke, er schuiven nog eens 4 mensen bij. We zitten met zijn vieren achterin gepropt, en voor zitten ze met zijn drieën en we moeten vooruit betalen en wel 40 cent p.p en dan vertrekt die, in een slakke tempo omhoog richting, als het goed is, naar o.a. ook onze camping. En werkelijk netjes voor de deur konden we uit stappen.
Op de camping de rest van de dag heerlijk in de zon zitten lezen. Met als gevolg dat ik in de avond merkte dat ik mijn handen en voeten had verbrand, maar wel verder een lekker kleurtje heb opgedaan. ’s Avonds laat nog even heerlijk met Meike in Australië zitten skypen.

25 Maart.
Vandaag gaan we maar weer eens op pad, maar eerst naar de weekmarkt in Azrou. We rijden er met de camper heen, en dan belanden we werkelijk op een mega markt waar ik dwars tussendoor moest zien te komen. Maar dat lukte me aardig, al was het wel passen en meten. Na een tijdje de camper ergens neer gezet en richting de markt gelopen, waar je werkelijk ogen te kort komt. Alles word er verkocht, hele kuddes schappen, deze lopen los, of staan bij elkaar gepakt boven op autootjes. Of zo als later te zien was, om en om aan elkaar vast gebonden, als een nette rij school kinderen. Verder zijn er koeien te koop, sommige met kalfjes erbij, ook deze worden verplaats in VW busjes, het ziet er soms niet uit. Maar goed daar moet je dan maar even door heen kijken. Ook kippen worden bij hun vleugels gepakt, voelt die goed aan dan kan hij gekocht worden en gelijk geslacht en geplukt, verser kan je het niet krijgen. Wij zijn maar verder gelopen, en op het groenten gedeelte verse doperwten, aardappelen en wat fruit gekocht. Cor kocht ook nog een bosje witte groenten. Het zag er een beetje uit naar of grote dikke witte radijzen, of witte wortels maar dan kort en dik, of, ja waar ziet het er eigenlijk naar uit. Nou ja, gewoon meenemen en koken we zien, en proeven wel. Toen nog wat rond gelopen, maar het was zoveel dat we na een tijdje het voor gezien lieten.
Daarna zijn weer verder gereden naar het zuiden richting Midelt. De weg daarheen was werkelijk heel bijzonder, weidse vlaktes met af en toe sneeuw te zien op de bergentoppen in de verte. Soms zie je een lemen huisje staan, met daarbij een schaapherder met zijn kudde, maar verder alleen maar kale vlaktes. Dan ineens op een zo’n slinger weg zie ik wat over stekken, ik dacht in eerste instantie dat het een kat was maar het bleek een klein aapje te zijn. Niet veel later zien we hele groepen langs de weg te zitten, dus word het stoppen en foto’s maken uiteraard. Het is toch wel bizar om ze zo dichtbij te zien, maar wel leuk.
Daarna gaan we niet al te hard steeds hoger richting de bergen met sneeuw. Onderweg zien we geen apen meer maar wel veel los lopende honden met echte wintervachten, geheel aan hun lot overgelaten. Ja ook dat is Marokko. Voor de lunch zijn we ergens bij een cafe-restaurant gaan zitten. Heerlijk, half in het zonnetje en half in de schaduw. Cor nam een stoofpotje met kalfsgehakt en ik een omelet met kaas. Kaas was ver te zoeken maar de tomatensalade die erbij was maakte weer wat goed. Maar we blijven door rijden, en komen uiteindelijk aan 9 km voorbij Zaida en daar gaan we op een luxe camping staan. Het is nog maar 20 km voor Midelt, maar de slinger wegen zijn toch wel erg vermoeiend dus besluiten we om voor een nachtje hier te gaan staan. Op de camping stikt het van de Nederlanders, die met een georganiseerde reis van NKC op pad zijn. Ja, zij liever dan wij, wij beslissen alles op ons eigen tempo en dat is heerlijk.
Morgen gaan we verder naar het zuiden, maar of we dan al de Sahara zien lijkt me niet, net even te ver rijden nog. Moeten wel op zoek naar een nieuwe gasfles want de eerste fles is op. Supermarkt is nog niet echt nodig, want we hebben Cor zijn groenten nog en vlees uit het vriesvak.

26 Maart.
De camping raakte echt leeg iedereen ging al vroeg op pad, en na een heerlijk ontbijtje zijn wij pas op pad gegaan. Eerst maar naar Midelt, want daar zou volgens Lonely Planet een tapijten markt zijn, nou deze was niet meer op woensdag maar voortaan op maandag. Toen maar eerst een gas fles gaan kopen, dan hebben we dat gehad. Daarna nam ik een afslagje verkeerd in het dorp en reden we op onverharde wegen dwars door hele kleine straatjes, even slikken want het was echt zo’n buitenwijk waar ze het niet zo breed hadden. Maar na een tijdje kwamen we weer gelukkig op een hoofdweg uit. De weg voert ons de stad uit, richting het zuiden. Onderweg stoppen we bij een stalletje waar ze natuur en mineralen stenen verkopen, de jonge jongen wil ons maar al te graag helpen op een zeer leuke en vriendelijke manier waardoor we dan toch maar overgaan tot het een en andere bij hem te kopen. Na afloop loopt hij met ons mee naar de camper, Cor vraagt of hij een colaatje wilde hebben, nou als Cor ook bier heeft wil hij dat graag. Hij krijgt er twee, maar verbergt dit snel onder zijn tradionele kleding want zijn vader mag het niet zien, blij liep hij weg.
Nou dan weer verder op pad, de weg klimt weer stilletjes aan omhoog, en weer allerlei bochten maar het uitzicht word steeds maar mooier. Overal komen we kasbhas tegen, met vaak daarom heen mooie aangelegde groenten velden. Na een paar uurtjes rijden komen we onder tunnel du Legionnaire, daar zou een camping moeten zijn. Die was er ook wel, maar Cor dacht dat er nog een grotere tunnel zou komen want deze was maar een meter of 50. Nou dat gebeurde dus niet meer en waren we dus een mogelijke kampeerplek voorbij gereden. We maar gewoon door blijven rijden, via heel hoge bergen die door de wind net zo uitgesleten waren als de Grand Canyon (heb ik nooit gezien, maar van film en foto), schitterend, In de verte zag je steeds het Atlasgebergte met zijn witte sneeuwtoppen…langs een heel groot meer dat heel mooi blauw gekleurd was, naar een camping in Meski, Source bleue de Meski (de Blauwe bron van Meski). Daar aankomende moesten stijl naar beneden rijden, maar belanden op een zeer grappige camping aan een riviertje, met volop palmbomen. Zo bizar en dan hebben ze er ook nog allerlei kleine winkeltjes met natuurlijk souvenirs maar je baant je bijna op een subtropisch bounty-eiland. We krijgen een prachtige plek toegewezen, de kosten zijn nog geen 3 Euro voor de nacht.

27 Maart.
Het gekke was dat het vannacht helmaal niet koud was, dat waren de vorige nachten echt wel, het was zelfs nu heerlijk zo mag het van mij wel blijven.
Vanmorgen zijn we naar boven gewandeld het dorpje in, zo kon je mooi zien hoe dit dorp gebouwd is midden zo tussen de kale vlaktes in, maar hier rondom het water volop groentes verbouwd werd. De kinderen in het dorp zeggen je allemaal heel vriendelijk gedag het is er allemaal zo relax. Al zijn de mannen weinig te zien, de vrouwen werken op het land, of zo als we later zagen bezig met de was in de rivier. Daarna nog even tussen de mooie aangelegde groenten velden en de mooie palmbomen door gelopen, het blijf je verbazen.
De middag hebben we maar benut om maar weer wat te gaan lezen, en het zonnescherm even af te soppen, want dat was schijnbaar nat en vuil omhoog gegaan, uiteraard ook weer een klein wasje gedaan, vanavond gaan we maar even tv kijken, om zo ook een beetje op de hoogte blijven wat er zoal in Nederland gebeurd. Internet is weer een probleem, waarschijnlijk omdat we in een dalletje zitten. Cor is naar boven om te kijken of het inderdaad aan de plek ligt of misschien aan de instellingen van de telefoon of Mifi-router. Gewoon bellen lukt wel, gisteravond Cora en Rene nog even gesproken, dus dat is wel fijn, dat internet komt er wel weer, al is Cor het daar niet mee eens en wil hij het gewoon weten waarom het niet werkt. Het blijkt dat het dus niet werkt, wel heeft hij een Whats-upjes binnen gekregen.

• 28 Maart 2014 - 16:07

Onno Spoelstra:

Heb vanmorgen nog een berichtje gestuurd op jullie vorige verhaal, mooi om te lezen dat jullie het erg naar jullie zin hebben. vandaag hier een stralende dag, dus zon, lekker tussen de middag met Sies een salade gegeten bij witsandt, met kaas. verder vandaag effe niets, morgen naar Utrecht om bij vrienden te eten. zal het strand wel missen, nou blijf genieten van alles en tot het volgende verhaal, liefs Onno Chris.

• 28 Maart 2014 - 17:46

Cora:

Hallo Cor en Marnee,

Wat en leuke verhalen en allemaal zo dicht bij de natuur geweldig.
    Leuk je gesproken te hebben.
    Berger verteleden net dat de camaraatjes op de camping liggen.
    Het kan wel op de ypot of zo iets hahaha.

Veel reis plezier op de kamelen in de sahara.

Dikke zoen Cora

• 01 April 2014 - 21:32

Peter Heerlien:

Hoi Luitjes,

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben leuk om de verslagen te lezen veel plezier nog doe voorzichtig en geniet ervan dikke kus tot gauw doeiiiiiiiiii groetjes van mij en Diana

• 03 April 2014 - 07:25

Meike:

Ziet er heel gaaf uit en wat een top verhaal!! Leuk om foto's met jullie tweeën te zien want die zijn er niet zoveel! Nog vele foto's maken dus!! Love u xx